Stundu vērošanas prakse Zviedrijā

Jarna, Zviedrija, 17.03.-21.03.2025.

Orjanskolan Valdorfa skola

Foto skatāmi šeit

 

Mums trīs sākumskolas skolotājām – Aigai Staltmanei-Vekšai, Evijai Birzgalei un Lindai Tūterei tika dota iespēja veselu darba nedēļu būt Zviedrijā un vērot ikdienas procesus Orjanskolan Valdorfa skolā Jarnas pilsētā.

Vērtīga pieredze! Saprast, apjaust, pieredzēt, ka ne vienmēr "citur ir labāk, jaudīgāk, jēgpilnāk, vērtīgāk, tīrāk, cieņpilnāk" ..

Kopīgais ceļš sākās ar satikšanos Rīgā, kur katra nokļuvām ar savām iespējām, - Aiga ar vilcienu no Ogres un Linda ar Eviju no Ādažiem ar auto. Pirmās sarunas un satraukumi par to, kā viss būs tika izdzīvoti, braucot kopā ar auto uz Ventspili. Ventspilī kā jau Ventspilī - bez picām no PicaDiāna neiztikt. Pirmā nakts tika pavadīta uz prāmja sēdvietās, - diezgan izaicinoši, - motora rūkoņa + normāli vilnīši + tomēr stresiņš par visu.

Pirmā diena, - autopilots no negulēšanas, bet tomēr sākam iepazīt skolu. Šodien kopā ar piekto klasi un mūsu kolosālo skolotāju-gidi Anelya agūstam Grieķijas periodu zviedriski un iepazīstamies ar bērniem. Pieņemam piedāvājumu paēst kopā pusdienas, - vēlāk apjaušam, cik tas patiesībā bija vērtīgi, - cenas veikalos gana augstas, - un arī garšīgi! Vakarā viss, ko spējām, - atpūta viesnīcā un gājiens līdz veikalam.

Otrā dienā turpinām būt kopā ar piekto klasi, ielūkoties vienā stundā kopā ar otro klasi, kā arī pēcpusdienā mums dod iespēju iziet ekskursijā pa skolu. Apbrīnojam vidusskolas korpusu ar īpaši iekārtotām ķīmijas, fizikas, koku darbu, metālapstrādes, rokdarbu, mākslas klasēm! Ir, ko darīt jauniešiem .. Turklāt pašiem sava pasaule, kas apvienota ar bibliotēku, kafejnīcu, atpūtas stūri. Atsaucīgi skolotāji. Izrunājamies ar bibliotekāri par to, ko jaunieši izvēlās lasīt. Pēcpusdienā nedaudz pieķeram dabas taku ar jūras līci un atpūta viesnīcā, - kultūras objektu baudīšana jāatliek uz citu dienu, jo tiem šajā valstī ir ļoti īss darba laiks.

Trešā dienā mums dod iespēju vērot galveno stundu pirmajā klasē. Apbrīnojam skolotājas darbu, un arī to, cik ļoti skolotājas palīdze ir uz viena viļņa ar skolotāju - griežas kā tāds labi ieeļļots zobratiņš kopā! Apgūstam jaunus dzejoļus, flautas spēles apguves procesu, matemātikas metodes. Pēcpusdienā skolas vadība izvadā mūs ekskursijā pa Jarnas pilsētu, ļaujot iepazīt vietējo Eco veikaliņu, kā arī skolu mežā, kas atgādina mazus Hobita namiņus, - kaut kas extra īpašs, ko citur neatrast. Šeit mācības apgūst pat līdz devītajai klasei, - katrai klasei sava ēkas daļa. Šeit visvairāk apbrīnojam sagatavošanas klases telpu, kā arī astotklasnieku pasauli. Interesanti, ka pat mazie brauc ar autobusu, kas pietur labu gabalu prom no skolas, un nāk ar kājām ik rītu, pa ceļam veicot dažādas aktivitātes kopā ar skolotāju, piemēram, kurina ugunskuru.

Ceturtā dienā rītu pavadām kopā ar nu jau iemīļoto piekto klasi, pēc tam mums dod iespēju vērot eiritmijas stundu pie septītās klases, - tik sirdsilta skolotāja un bērni, kas tik daudz jau apguvuši! Varam tik cerēt, ka mūsu latviešu bērniem arī būs kāda iespēja tvert eiritmijas garšu. Salīdzinoši aši dodamies prom, lai pagūtu pabaudīt arī kādus kultūras pasākumus. Pirmais objekts, uz ko sirds kāro doties - lielo tālbraucēju auto Scania muzejs, - nostaļģija par bērnību gan Aigai, gan Evijai, kad abām tētis bija tālbraucējs-šoferis. Tuvumā vērot lielos auto, - gan senākus, gan jaunākos modeļus, - dvēsele pabarota, var doties tālāk. Tālāk mūsu ceļš ved uz Toma Tita eksperimentu māju. Hmm, teikšim godīgi - mūsu Ventspils Viziums krietni vērtīgāks, - nolemjam izstāstīt par to arī piektajai klasei, ar ko kopā pavadām lielāko daļu laika. Toma Tita eksperimentu mājā var just nolietojuma pazīmes. Bet tomēr, - ir lietas, ko kopā ar kolēģēm izmēģinām un izdodas pat kārtīgi izsmieties, apjaušot, ka tumsas istabu drosmīgi pārvar vien Evija. Trešais un noslēdzošais objekts, - kaut kas līdzīgs Brīvdabas muzejam, tikai mazāka formāta. Vērojam senās mājas (tiesa gan, - šķiet nedaud par daudz atjaunotas, lai līdz galam sajustu vēsturisko elpu), kā arī skatu laukumu blakus milzu dzirnavām. Nu gan nogurums un vēders liek par sevi manīt 

Piektā dienā mierīgā garā izpakojamies no viesnīcas un dodamies uz skolu. Vērojam matemātikas stundu, kad piektās klases bērni sāk apgūt decimāldaļas. Pēcpusdienā mums tiek dota iespēja prezentēt Latviju un skolu, no kuras nākam mēs. Parādām bērniem video par Latviju - Prāta Vētras dziesmu "Welcome to my country", - cik interesanti, ka bērni visjaudīgāk noreaģēja uz dzīvniekiem video  Tad seko daži interesanti fakti par Latviju un video ar Latvijas hokejistu uzvaru pār Ameriku, - rādītu vairākās valodās, tajā skaitā arī zviedru. Tad stāsts un video no skolas, no kuras nākam mēs. Ak jā, vēl īss video par Ādažu čipsiem , jo ir paķērusies līdzi viena Ādažu čipsu paka, ar ko pacienāt bērnus. Un .. mūsu gardās Laimas šokolāžu prezentācija, - ņamm, kā bērniem garšoja!

Tad samīļojamies ar mūsu nedēļas uzticamības personu Anelya un dodamies prāmja pilsētas virzienā. Līdz prāmim vēl ir laiks, tamdēļ nolemjam iziet pastaigāt pa Nynäshamnas pilsētu. Pēkšņi liela migla un aukstums. Bet ejam. Ha, ne bez piedzīvojumiem  Dodamies apskatīt jahtas, kas noliktas "uz guļu" jūras krastā. Ejam pa laipiņu atpakaļ. Pretī nāk trīs plati policisti. Skaidrs, ka garām mums nepaiet, un policisti apzināti iet pa visu laipu. Neko, apstājamies uz sarunu. Jautā, kas mēs esam, no kurienes un ko te darām. Pēc fakta, kad pieminam Valdorfa skolu, kur bijām, atplaukst smaidā un saruna pavēršas draudzīga. Parole "Valdorfa skola" Zviedrijā strādā labi  ???? Uz jautājumu, - vai mēs te nedrīkstam staigāt, laipni atbild, ka drīkstot, ka viņi tik uzrauga ostas teritoriju. Dodamies tālāk aplūkot pilsētu un noslēgt mūsu braucienu ar picas baudīšanu, - kā iesākām, tā jāpabeidz.

Nakts uz prāmja, - jau krietni labāk, kā turpceļā, - viss zināms + jūra mierīga.

Kopumā daži fakti salīdzināšanai, - bez emocijām, - katra paša izvērtēšanai.. Zviedrijas skolā:

  • ir ļoti svarīgas bērnu - skolotāju savstarpējās attiecības,
  • bērni ciena skolotājus,
  • bērni ir draudzīgi, viens otram palīdz,
  • daudz laika pavada ārā brīvās spēlēs, 
  • ir daudzpusīgas darbmācības iespējas, - metālapstrādes telpa, koku darbu telpa, perfekti sakārtota, strukturēta rokdarbu telpa - ar dažnedažādiem materiāliem, u.c.
  • nav ārpus stundu nodarbju pēc mācību procesa, - bērni dodas mājup, - pagarinātā grupa ir vien mazo klašu bērniem, kad viņi brīvi dzīvojas pagalmā,
  • bērni pārsvarā skolā ir bez maiņas apaviem, - ar zeķēm vai pat plikām kājām,
  • stundās drīkst būt kapucēs vai āra cepurēs,
  • mācību diena skolā, kurā bijām, sākas agri, - jau 8.10, un periodstunda ilgst līdz 10.00, savukārt jau 14.20 skolas diena ir noslēgusies, bērni dodās mājās,
  • nav kopīgas ēdamzāles, - bērni ēd klasēs, - paši nes ēdienu, klāj galdus, saliek traukus trauku mazgājamās mašīnās,
  • klasi nāk tīrīt vecāki, - vienu reizi nedēļā, - pēc grafika; apkopējas tīra vien koplietošanas telpas,
  • varēja novērot dažus mazo klašu bērnus, kas aizrāvušies ar Kvadrobikas kustību,
  • vecāku sapulces tiek rīkotas četras reizes gadā; individuālās sarunas ar katru vecāku – divas reizes gadā,
  • mājas darbu pārsvarā nav, - uzsvars ir uz mācīšanos skolā. Ja ir uzdevumi, kas jādara mājās, tad tie ir saistīti ar lasīšanu,
  • Zviedrijā kopumā nav tālmācības skolu, un arī mājmācība nē, - ar atsevišķiem izņēmumiem bērniem ar īpašām vajadzībām,
  • visas skolas ir bez maksas un nedrīkst jautāt finanses pat ekskursijām, - lieki piebilst, ka tādējādi katrs ārpus skolas izbrauciens ir kā ļoti liels notikums, ko bērni ļoti gaida, - finanses tiem pārsvarā iegūst tirgojot pašgatavotus produktus skolas tirdziņos.

Paldies par doto iespēju iegūt šo pieredzi!

Aiga Staltmane-Vekša

Evija Birzgale

Linda Tūtere