Skolotāju stundu vērošanas pieredze Amsterdamā, Nīderlandē 2024

Erasmus + programmas ievaros, mums bija iespēja viesoties Amsterdamas valdorfskolā Greet Groote School. Pašreiz skola ir izvietota vairākās ēkās pilsētā, no kurām viena ir projektēta un būvēta tieši valdorfskolas vajadzībām. Šī skola savu darbību ir uzsākusi jau pirms gandrīz 90 gadiem, šeit izkoptās un pilnveidotās metodes un filozofija  ir kļuvušas par neatņemamu sastāvdaļu Nīderlandes izglītības sistēmā. Pašreiz skolā mācās 1100 skolēnu. Bet kopumā aptuveni 19 000 bērnu Nīderlandē apmeklē valdorfbērnudārzus vai mācās valdorfskolās. 

Jau ienākot skolā, un vērojot gan bērnus, gan skolotājus bija sajūtama viegla un ļoti atvērta atmosfēra. Ikviens satiktais skolotājs bija ieinteresēts un pretimnākošs, gatavs dalīties pieredzē. Mūs sagaidīja rūpīgi pārdomātas, saplānotas un piepildītas dienas skolā.

Mums bija iespēja vērot stundas no 1.– 4. klasei. Vēl papildus skolotājai Ilzei bija iespēja piedalīties 6.klases rokdarbu stundās, kā arī uzklausīt skolas veidošanas skolotājas Marisas pieredzi. Šīs sarunas un iespēja darboties ar mālu skolotājai bija viens no vērtīgākajiem šī brauciena ieguvumiem.

Vērojot stundas sākumskolā, varēja redzēt, kā attīstās mācību  tēmas atbilstoši bērnu vecumam. Mums bija iespēja piedzīvot 1.klases dzimtās valodas stundu ar burtu iepazīšanas noslēgumu, pasaku klausīšanos, kur skolēni paši varēja izdomāt pasakas nobeigumu. Savukārt 2.klase iedvesmoja ar ļoti labi organizētu mācību procesu. Bērniem bija skaidrs, kā katrā stundas daļā ir jāpārkārto klase, lai aktīvā un kustīgā daļa pavisam nemanāmi pārtaptu par mācāmo daļu. 2.klasei notika matemātikas mācību cikls, kur tika pilnveidotas aritmētiskās prasmes un skaitļu rindas. Ja pirmajās divās klasēs tika izmantoti soli un spilveni, tad 3.klase jau bija iekārtota ar galdiem un krēsliem. Guvām jaunas idejas no ritmiskās daļas, kas bija dinamiska un balstīta uz sadarbību. Ciemojoties pie 4.klases, varēja novērot kā bērni pieaugot mainās. 4.klasē skolotāja Linda piedalījās apkārtnes mācības stundā, kuras ietvaros bērni bija sagatavojuši stāstījumu par Amsterdamu. Un nu arī mēs zinām, ka nākamajā gadā Amsterdama svinēs 750 gadu jubileju.

Ļoti iedvesmojoši bija piedzīvot eiritmijas nodarbības bērnudārza grupiņām, 1., 2. un 4.klasē. Bērnudārza bērniem un 1.klasei eiritmijas stundu galvenā tēma bija stāsts par Palli. Īpašu noskaņu šajās stundās radīja arfas muzikālais pavadījums. 2. un 4. klases eiritmijas stundās bija vērojami jau daudz strukturētāki uzdevumi, kas prasīja no skolēniem gan uzmanību, gan ritma saglabāšanu, gan kustību līnijas ievērošanu , piemēram, no apļa izveidot divas, pēc tam četras kolonnas, 4.klases skolēni brīnišķīgi nodemonstrēja spēju pašorganizēties.

Savukārt pēcpusdienās mēs centāmies kaut mazliet iepazīt Amsterdamu ar tās milzīgajām kultūras bagātībām. Mums izdevās gan pastaigāt pa Amsterdamas vēsturisko centru ar neskaitāmajiem tiltiņiem un kanāliem, gan  apmeklēt Van Goga muzeju, Rembranta māju, kā arī paciemoties stikla mākslinieka Tona Mensenkampa darbnīcā. 

Ciemošanās Amsterdamas valdorfskolā bagātināja mūs ar jaunām idejām, kā arī radīja vienotības sajūtu ar kolēģiem ārpus Latvijas. Ir tik vērtīgi satikties ar jaukiem domājošiem cilvēkiem un iedvesmoties jaunam darba cēlienam.