Amsterdamas pieredze

Pateicoties Erasmus + programmai mums – Ādažu Brīvās Valdorfa skolas skolotājām Katrīnei, Aijai un Vijai šī gada novembra sākumā bija brīnišķīga iespēja doties pieredzes apmaiņas braucienā uz Nīderlandes galvaspilsētu Amsterdamu.
Nīderlandē Valdorfa skolām ir daudz senāka vēsture kā Latvijā. Šodien tās lielākoties ir valsts skolas, kas iekļaujas kopējā valsts izglītības sistēmā.
Lidojums Rīga – Amsterdama – tas ir ātri – paceļamies, atvadoties no Latvijas, izpētām, virs kādiem ūdeņiem lidojam, un izrādās, ka tuvojamies jau galamērķim.
Amsterdama sagaida mūs ar sauli, koši zilām debesīm, varavīksni un zosīm.
Tā kā skola, kuru apmeklēsim, nav tuvu pilsētas centram un mūsu naktsmājām, kļūstam par “īstām” amsterdamietēm – nedēļas garumā no vietas uz vietu pārvietojamies ar skaistiem sarkaniem velosipēdiem gan dzestra rīta apskāvienos, gan pilsētas burzmā.
Skola “Geert Groote college Amsterdam” pārsteidz mūs ar savu arhitektūru un izmēriem. Skola nosaukta nīderlandiešu 14. gs. priestera vārdā, kurš līdzīgi kā Rūdolfs Šteiners ir bijis sava laika reformators, tiecoties mainīt domāšanu cilvēkos.
Skola sadalīta divās neatkarīgās daļās – no 1.līdz 6. klasei (kopā ar bērnudārzu), kurā ir aptuveni 160 skolēnu un no 7. līdz 12. klasei ar gandrīz 1000 skolēniem.
Amsterdamas skolas mentore Eva sirsnīgi sagaida mūs ar nelielu dāvaniņu, izrāda skolu, izstāsta par tās kārtību un darba organizāciju.
Arī mēs pirms brauciena esam sagatavojušās prezentēt Latviju Nīderlandē. Vairākkārt devāmies dažāda vecuma klasēs, iepazīstinot skolēnus ar Latviju – to izgaršojot, aptaustot, saklausot un pasmaržojot. Skolēniem ļāvām pašiem piedzīvot atšķirīgo, salīdzinot abu valstu – Latvijas un Nīderlandes izmērus un iedzīvotāju daudzumu. Skolēnu pārsteidzošais atklājums bija, cik salīdzinoši lielākā Latvijas teritorijā ir maz iedzīvotāju.
Vērojot un ieklausoties skolotāju stāstos, saprotam, ka salīdzinoši nesen pamatskola un vidusskola kļuvusi par daudz lielāku gan ar piebūvētu skolas daļu, gan skolēnu skaitu. Šis fakts pielīdzinājis skolu daudzām citām milzīgām skolām valstī, diemžēl reizē ar to pazaudējot valdorfisko noskaņu. Atšķirībā no ĀBVS skolēni nekad nepārvelk apavus, dažkārt pat nenovelk virsdrēbes, starpbrīžos lieto mobilos tālruņus, skolēniem nav kopīgu siltu pusdienu – bērni iegādājas sviestmaizes skolas kafejnīcā vai līdzi paņemto.
Vērojot mācību stundas, iespaidīgākais bija vidusskolas koris, kuri apguva nopietnu repertuāru (itāļu komponista rekviēmu) atraktīvās, profesionālās mūzikas skolotājas Monikas vadībā.
Pilnīgi cita aina ir sākumskolā – tajā jūtams siltums, mājīgums, izteikta kārtība, darba gars, dzirdamas dziesmas, klasēs verojam mums atpazīstamu iekārtojumu un līdzīgu darba gaitu, kā arī novērojama jau izstrādāta skolēnu pašvadīta mācīšanās. Mūsu sirdis gavilē, piedaloties pasakainā eiritmijas nodarbībā pirmsskolas vecuma bērniem, kuru vadīja brīnišķīgs pāris – eiritmijas skolotāja un arfiste, kuras mūzikas instrumenta skaņas maigi aizved tālā fantāzijas pasaulē!
Nedēļas noslēgumā saņēmām iedvesmojošu pārsteigumu – noklausīties profesora Žaka Moilmana (Jaques Meulman) lekciju “Digitālās pasaules ietekme uz mūsdienu jauniešu pašsajūtu”. Lekcija atkal un atkal lika atcerēties, ka svarīgākais skolotāju darbā ir pievērsties bērna dvēselei!
Kopumā iegūtais pieredzes apmaiņas braucienā dāvājis mums iespēju dalīties ar piedzīvoto skolotāju vidū, veidojot mācību stundas, dažādojot mācību metodiku. Pateicoties Erasmus + programmai paplašinājām savu redzesloku, gan iepazīstot Nīderlandi šodien, gan tās pirmssākumos, kā arī ieraugot valsti tās izcilāko mākslinieku acīm.

Aija, Vija, Katrīne